Ez történt szeptemberben és októberben Apácatornán

2021.11.04 09:54
2021 első két őszi hónapja száraz időjárást hozott, szeptemberben kissé melegebb volt az átlagnál, októberben viszont őszies, átlagnál hűvösebb, de napos időnk volt, megjelentek a reggeli fagyok is
Szeptember
A hónap első három pentádja (öt napos időszak) anticiklonuralommal telt, napos, átlag körüli hőmérsékletű időjárással. Reggelente többnyire 4-9°C között, nappal 26-29°C között alakult a hőmérséklet. Az egyhangú időjárás 17-én szakadt meg, de előtte 17-én még nyárias magasságba, 31,3°C-ig emelkedett a hőmérséklet, ami havi maximum is lett. A 17-én érkező hidegfrontból végre kiadós, 15 mm csapadék hullott. A front mögött gyakran felhős, a megszokottnál hűvösebb időjárás uralkodott, a maximumok 8-10°C-kal estek vissza. 22-én ismét csapadékos volt az idő, majd a következő napokban fokozatosan erősödött a nappali felmelegedés és a csúcsértékek ismét elérték a 25°C-ot. 27-én borongós volt az idő és 2,7 mm eső is esett, majd a hónap utolsó napján egy melegfrontból további 8,4 mm eső esett.
 
Az idei szeptember középhőmérséklete 16,35°C lett, ami 0,35°C-kal magasabb az átlagosnál. Szent Mihály havában 31,2 mm csapadék hullott, ami a szokásos mennyiség 53%-a.
 
2021 szeptembere Apácatornán
Hőmérséklet:
Havi kh.: 16,35°C
Tmin átlag: 8,33°C
Tmax átlag: 24,4°C
Absz. Tmin: 4,2°C (3-án)
Absz. Tmax: 31,3°C (15-én)
Fagyos napok száma:
(Tmin<0°C)
0 db
Nyári napok száma:
(Tmax>=25°C)
17 db
Hőségnapok száma:
(Tmax>=30°C)
2 db
Csapadék:
Havi csapadékösszeg: 31,2 mm
Csap. napok száma: 4 db
Legnagyobb napi
csapadékösszeg:
15 mm (17-én)
Ködös napok száma: 1 db
Zivataros napok száma: 0 db

 

 

Október
Október hűvös reggellel indult, 1,8°C-ig hűlt le a levegő. A hónap első öt napján dél felől meleg légtömeg érkezett, megerősödött a délnyugati szél. A legmelegebb 4.-én volt 27,3°C-kal, ami új októberi melegrekord. 5-én még átléptük a 25°C-ot de már beborult az ég. 6-án és 7-én egy mediterrán ciklon vonult át felettünk összesen 27,9 mm esőt hátrahagyva. A ciklon hatására visszaesett a hőmérséklet, a reggeli 10-11°C után délután 13-15°C-ot mérhettünk, majd a ciklon mögött hűvösebb légtömegek érkeztek észak felől, így 9-én 0,9°C-ig csökkent a hőmérséklet a hajnali órákban. 10-én és 11-én ismét felhős, csapadékos időben volt részünk de ekkor már csak 5,7 mm hullott. Ezt követően 20-a és 21-e kivételével már a hőmérséklet többnyire 2-3, de egyes napokon 5-6°C-kal is az átlag alatt maradt. Ennek oka, hogy még 10-e környékén Ny-Európa partjainál anticiklon épült ki, ami biztosította a hideg levegő utánpótlását Közép-Európában. 
13-án még esett, majd a Kárpát-medencén is anticiklon lett úrrá, így túlnyomóan napos időben volt részünk 15°C körüli maximumokkal, de a derült, szélcsendes hajnalokon erős volt a kisugárzás, így 15-én megérkezett az első őszi fagy -0,7°C-kal. 16-án nem, de 17-étől 20-áig ismét fagyott, a leghidegebb 17-én volt -2,4°C-kal. Reggelente sekély köd is képződött. 20-án és 21-én melegedés vette kezdetét, egy hidegfront előtt délkeletire fordult a szél és utóbbi napon 21,3°C-ig emelkedett a hőmérséklet, de az éjszaka is kitartó légmozgás miatt a minimumok is jelentősen megemelkedtek, 21-én csak 12,6°C-ig süllyedt a hőmérő higanyszála. 21-én éjjel összesen 7,8 mm eső kíséretében átvonult a front és északira fordult a szél. 24-étől a hónap végéig ismét anticiklon vette át az uralmat, a hőmérséklet is visszaállt 13-15°C köré, reggelente pedig zsinórban 7 napon fagyott, jellemzően -1 -2°C közötti minimumokat regisztráltam, de 29-én -3,3°C-ig hűlt le a levegő, ami nem csak havi minimum, de abszolút októberi hidegrekord is. A fagyos reggeleket köd tette még szebbé, 29-én kevés zúzmara is képződött, melynek olvadása 0,3 mm csapadékot eredményezett.  30-án megélénkült a délkeleti szél egy közeledő frontrendszer előterében, ami éjjel is kitartva fagymentessé tette 31-ét. Október utolsó napja még napos idővel telt, a frontrendszer csak novemberben érkezett meg.
 
2021 októbere 9,9°C-os havi középpel zárt, ami -0,8°C-kal elmarad az átlagostól.  A hónap csapadékösszege 44,7 mm lett, ami az átlagos mennyiség 88%-a. Érdemes megemlítni, hogy az idei október 11 fagyos nappal zárt, ami 8 nappal több az átlagosnál.
 
2021 októbere Apácatornán
Hőmérséklet:
Havi kh.: 9,94°C
Tmin átlag: 3,68°C
Tmax átlag: 16,21°C
Absz. Tmin: -3,3°C (29-én)
Absz. Tmax: 27,2°C (4-én)
Fagyos napok száma:
(Tmin<0°C)
11 db
Nyári napok száma:
(Tmax>=25°C)
2 db
Hőségnapok száma:
(Tmax>=30°C)
0 db
Csapadék:
Havi csapadékösszeg: 44,7 mm
Csap. napok száma: 8 db
Legnagyobb napi
csapadékösszeg:
17,7 mm (7-én)
Ködös napok száma: 6 db
Zivataros napok száma: 0 db

Az alábbi diagrammok a két hónap hőmérséklet- és csapadékviszonyait mutatja be:

Végezetül a hónap fotói:

Írta és az adatok tulajdonosa: Farkas Zoltán