Tornai adatok-2021 február

2021.03.03 19:35
2021 utolsó téli hónapját száraz idő és jelentős hőingás jellemezte, az igazi telet és a májusi tavaszt két hét választotta el.

A havas, hideg hókezdést hamar tavaszias idő váltotta, az elsején egész nap fagyos levegő harmadikán már 16,5°C-ig, másnap 16,9°C-ig melegedett, megszűntek a hajnali fagyok. 5.-én visszatért a hidegebb, de nem télies idő, jellemzően 4-9°C volt a legmelegebb órákban. 7-étől csapadékos idő köszöntött be, a havi teljes csapadékösszeg 11-éig hullott le. Zömében eső esett, de némelyik nap havas eső, hó is hullott. A legcsapadékosabb nap 8-a volt 11,4 mm-rel. 10-én a késő délutáni órákban száraz, sarkvidéki hideg tört be viharos széllel, 11-én reggelre már -5,4°C-ig hűlt le a levegő és jelentéktelen mennyiségű hó is esett, amit az egész nap tomboló erős, viharos szél elhordott. Ezt követően napos, de hideg idő volt jellemző, reggelente többször -10°C alá hűlt le a levegő, a leghidegebb 15-én volt -12,2°C-kal. A nappalok is fagyosak voltak, de 15-én délután már megcsordult az eresz.16-án még hideg volt a reggel, -7,8°C-ot mértem, majd gyors és erős enyhülés zajlott le , 18-án már a maximumhőmérséklet megközelítette a 14°C-ot. Ezt követően anticiklon helyeződött fölénk, így sokat sütött a nap és délről enyhe légtömegek érkeztek, így kezdetben 10-15°C-ig, majd 25-én és 26-án is 20,9°C-ig emelkedett a hőmérő higanyszála, ugyanakkor 25-én reggel -2,2°C-ig hűlt le a levegő, így igen tekintélyes volt a napi hőingás mértéke. Néhány nap viszont sűrű, makacs köd fogta vissza a nap sugarait. 27-én hidegfront söpörte ki a meleget, lehűlt a levegő, a tél utolsó reggelére pedig -4,8°C-ig csökkent a hőmérséklet, ami aznap országos szinten a 3. legalacsonyabb minimum lett, ami jól mutatja az állomás fagyzugosságát. 

2021 februárja 2,72°C-os középhőmérsékletű volt, ami kb. 1°C-kal magasabb az átlagosnál. A hónap során 21,6 mm csapadék hullott, ami kevesebb az átlagosnál. (átlag:28 mm)

Összességében az idei az elmúlt évek tavasziasan meleg februárjaihoz képest hidegebb volt, de még így is túlnyomóan enyhe volt az idő. A hónap közepén érkező hidegbetörés három év szünet után ismét zimankós, zord napokat hozott és ha csak néhány napra is, elenyésző hóval, de ízelítőt kaptunk az igazi télből.

2021 február-Apácatorna
Hőmérséklet
Havi kh.: 2,72°C
Absz. Tmin: -12,2°C (15-én)
Absz. Tmax: 20,9°C(25-én és 26-án)
Tmin átlag: -2,5°C
Tmax átlag: 7,9°C
Fagyos napok száma:
(Tmin<0°C)
16 db
Téli napok száma:
(Tmax>=0°C)
5 db
Zord napok száma:
(Tmin<=-10°C)
3 db
Csapadék:
Havi csapadékösszeg: 21,6 mm
Csapadékos napok száma: 6 db
Havas napok száma: 3 db
Hótakarós napok száma: 3 db
Legvastagabb hótakaró: 1 cm
Ónos/fagyott esős napok száma: 0 db
Ködös napok száma: 5 db

Végezetül pedig néhány fotó az elmúlt hónap időjárásáról: